Lucia

Ni tror att ni går säkra, era små svin.

Ja, mitt härskap. Idag kan ni inte slappna av va? Det är mycket som ska göras. Grisen ska vara slaktad senast idag. 13 december. De flesta julförberedelserna bör vara avklarade och gårdsfolket ska hålla sig inne. Flickor och pojkar ger sig ut i grannskapet på sina tiggarrundor och ber om pengar och kanske en slatt brännvin. Under natten kommer såväl gamla som unga hålla sig uppe. Nu ska vi fira in ljuset.

Enligt Italiensk sägen så skola alla de som ser Lucia få aska kastad i sina ögon. För ett ögonblick skola de förlora synen, för att Lucia ska kunna passera obemärkt.

Det är åtminstone vad traditionen säger. För alla verkar ju vara så måna om just Lucia traditionen. Det är helt underbart när ett riktigt måndagsexemplar av sossesvenne väl tar en strid. Då handlar det fan inte om finanskriser eller svält. Det handlar om traditioner. Oavsett om man är medveten om vilken strid det är man tar eller ej. Men en sak vet de har jävla pajasarna. LUCIA VAR ETT FLICKEBARN. Inte en pubertetspojke som precis kommit i målbrottet och drabbas av plötsliga erektioner vid obscena tillfällen. Nä, fy fan ta dagens samhälle. Hur kan man ens diskutera könet på Lucia? Alla dessa småglin som röstar på killar i skolorna.

Awsome säger jag. Inte
för att jag tycker att Lucia ska vara kille eller för att jag över huvudtaget bryr mig om den specifika traditionen. Visst är det fint med lussetåg. Men allvarligt. Man tycker bara att ens eget barn är gulligt i lussetåget. Bögpappan bredvid som har en snorig jävla sket unge som dessutom är asful skiter man ju faktiskt i. Men jag älskar att väcka anstöt. Speciellt hos sossesvennarna som pissar ner sig så fort de blir ifrågasatta.

Minns så väl hur varje revolution i min ungdom tillfredsställde lustcentrat. Vid ett tillfälle på högstadiet hade skolans nya rektor fått för sig att varje 8:onde klassare skulle stå i bambas diskning en lunch. Det var innan de hade kommit till Emilia Andersson i 8D. Skapade en namninsamling med överskriften "Ska studerande utföra betalda vuxna människors jobb utan ersättning?" Så var den diskutionen ur världen. Med mina ex antal hundra underskrifter slapp jag stå i disken. Till mina vänners förtret var det bara jag som kom undan. Men jag log glorifierande till rektorn när hon passerade med sin kommuniströda uppsyn. Emilia vs vuxenvärlden 1-0. And so the story goes on.

Hur som haver så kan jag inte annat än att dra på smilbanden när jag läser att skolungdomar provocerar ledningen på detta geniala vis. Där fick ni eran jämställdhet era dumjävlar!! Vet inte om jag någonsin tagit upp ämnet. Men jag tror inte alls på jämställdhet. Med motiveringen att det är bra att ha ett par rejäla bröst i en mansdominerad värld. När det gäller att kvotera in fruntimmer i alla arbetsgrupper har jag aldrig hört något mer befängt. Låt kvinnorna stå för avel och matlagning så kan vi andra jobba i lugn och ro.

Nä, traditioner i all ära. Men hur många sossar vet ens att första gången man firade Lucia som vi är vana att se idag var 1927? Tacka vet jag ungdomarna. De har förstått vad det handlar om. Sprit. För vem fan orkar vara nykter i detta samhället? När allt faller samman står jag i mitten och börjar helt enkelt lacka ur. 

Glöm aldrig att dagens ungdom är ett resultat av 50-talisternas lösaktiga och anarkistiska syn på livet.

I could write it better then you ever felt it.

over and out.

Kommentarer
Postat av: Madman69

Hej snygging!



Ja vad skall jag säga? Jag kan säga att du har rätt i att lucia handlar om "SPRIT" och inget annat:)



Puss i ljumsken.

2008-12-14 @ 17:07:13
Postat av: Frida

Faaan ta Lucia, fan ta lucia! :)

2008-12-14 @ 22:58:34
URL: http://friday88.blogg.se/
Postat av: Jörgen

"Låt kvinnorna stå för avel och matlagning så kan vi andra jobba i lugn och ro. "

vi andra? du menar "dom andra"? För

vad är du för ngt om inte en kvinna? en man? blandras? ;)

2008-12-15 @ 11:51:47
Postat av: Bea

haha jag stod inte heller där :P

2008-12-15 @ 23:41:04
Postat av: Frida

Har man inget hjärta så får man följa någon annans, och leva någon annans tråkiga jävla liv utan egen vilja! :)

2008-12-16 @ 07:08:28
URL: http://friday88.blogg.se/
Postat av: Anonym

Nilvall: Det är därför du och jag kommer så bra överns ;)Nu var det längesedan man fick se dig. Det måste åtgärdas!!



Jörgen & Bea: Jag skulle inte vilja kalla mig kvinna eller man, snarare Gud. Haha. Nä, men det hela innehåller en skvätt ironi. Men sedan sticker jag inte under stolen med att kvinnor kan vara ett otroligt besvärligt pack och ibland vill jag inte identifiera mig med dem ;)



Frida: Må så vara. Men alla framgångsrika människor såsom Mao, Hitler och Bush har kommit så långt på grund av avsaknaden av just ett hjärta. Funderar därmed att hänga på den trenden ;)

2008-12-16 @ 10:52:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0